De eerste dagen in Vietnam!

22 februari 2018 - Mai Dịch, Vietnam

Zondag 18 februari ging het dan beginnen, het avontuur in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Voor 3,5 maand ga ik de minor volgen, super spannend maar zeker ook erg zin in! Dit is mijn eerste blog omdat we vandaag voor het eerst Wi-Fi hebben in ons huis. Ik ga gewoon lekker mee in het Vietnamese tempo :)

Aangekomen op Schiphol kon ik al vrij snel mijn koffer en backpack inchecken. Hierna een dikke knuffel aan mijn ouders, Swen en Sander, een paar tranen gelaten en let's go! Het liefst wilde ik snel door de douane heen en het avontuur aangaan. Ik reis met 6 andere meiden dus het was al één en al gezelligheid. Ik besefte nog steeds niet dat het avontuur nu écht ging beginnen en ik over ongeveer 24 uur in Vietnam zou zijn..

Na een korte vlucht van 3,5 uur hadden we een tussenstop op het vliegveld in Istanbul. Achteraf gingen deze uren erg snel, wat spelletjes spelen en voor we het wisten konden we weer het vliegtuig in. Nu was het een vlucht van ongeveer 12 uur. In het vliegtuig kregen we al snel een warme maaltijd. Na even wat geslapen te hebben en film te hebben gekeken, kregen we een ontbijt. De landing verliep voorspoedig en stonden al snel weer veilig op de grond, altijd weer een fijn idee!

Aangekomen op het vliegveld in Hanoi, konden we direct ons visum aanvragen. Hierna onze koffers gepakt en we werden opgehaald door een chauffeur van de organisatie CSDS. Wat was dit een rit, we konden direct kennis maken met het Vietnamese verkeer! Op een 5-baans weg ging de chauffeur keren, hij had 3 mobiels waar hij om de beurt met iemand telefoneerde en hij zette het busje 2 keer aan de kant van de weg en zonder te vertellen stapte hij het busje uit zonder te vertellen waar hij heen ging.. was even een spannend momentje maar kan er nu om lachen!

Aangekomen bij ons huis, rond 18 uur, konden we alle zware bagage naar 2 verdiepingen hoog brengen. Ik deel een slaapkamer met 2 meiden, al snel hadden we onze slaapkamer geëigend en aangekleed door alle spullen uit te stallen en de foto's die ik heb gemaakt op mijn uitzwaaifeestje, op te hangen aan de lichtslinger :). In de avond hebben we samen met andere internationale studenten gegeten in een ander huis van CSDS. Hier kregen we een soort sushi en gefrituurde rijst in een rolletje. Dit was even wennen maar het smaakte best goed!

20 februari ~ dinsdag

Het is vandaag onze eerste echte dag in Hanoi. Ons ontbijt bestond uit noedels, daarom zijn we naar de markt gegaan om daar wat fruit te kopen. De eerste schokkende beelden hebben we daar opgedaan, vissen werden levend gekookt en de geslachte kippen lagen vol met vliegen. Om 10 uur zouden we worden opgehaald door iemand die ons een neighbourtour zou geven. Na 2x heen en weer te hebben gelopen tussen de 2 huizen en we een half uur verder waren, kwam de vrouw eraan lopen die ons zou rondleiden. Na de rondleiding besloten we om op ons eigen houtje naar een park te gaan, met maps.me aan liepen we door de drukke stad. Hiervoor moesten we de grote weg oversteken, was ons bijna onmogelijk leek! Ik besloot om bij lokale mensen aan te sluiten en hen te volgen om te weg over te kunnen steken. Aangekomen bij het park stonden er 2 agenten, zij wilden direct met ons op de foto, 1x vonden we prima maar daarna begonnen ze aan onze armen te zitten en besloten we om het park te verlaten omdat er verder ook niemand te verkennen was.

In de avond hebben we onze eerste trip geboekt! We gaan naar Sapa, dit ligt 250 km van Hanoi af. Sapa ligt in een vallei in de Hoang Lien Bergen.

21 februari ~woensdag

Deze nacht heb ik gelukkig wat beter geslapen. Vandaag stond de citytour in Hanoi op de planinning. Met een bus zijn we naar de binnenstad van Hanoi gegaan, samen met 3 vrijwilligers van CSDS. We begonnen met het bezoeken van een universiteit, wat nu als tempels werden gebruikt en waarin de Vietnamezen verschillende goden konden aanbidden en waar de overleden mensen werden herdacht. 1 van de vrijwilligsters ging niet mee de tempels in, later vertelde ze dat ze ongesteld was en ze om deze rede niet naar binnen ging. Als we wel naar binnen zou gaan, zou dit haar ongeluk brengen. Wat de vrijwilligsters ook vertelden was dat bijna alle Vietnamezen jaloers zijn op de westerse mensen. Wij zijn blank en hebben blond haar, dit is volgens hun het ideale schoonheidsbeeld. Zij doen er alles aan om zo wit mogelijk te blijven en om hun haar te laten krullen.

Vervolgens gingen we naar een park wat volledig aangekleed was met de Vietnamese cultuur. Oude mannen deden aan kunst, kraampjes met handarbeid en er was een boom zonder bladeren waar je je wens op een briefje kon schrijven en in de boom kon hangen en lokale mensen waren eten aan het bereiden.

Hierna zijn we de binnenstad in geweest, de Old Quarter. Hier vonden we allemaal leuke winkels met lokale producten en spullen zoals portemonneetjes/tasjes, sieraden en handgemaakt servies. We werden verrast door de lunch die we kregen. We mochten plaatsnemen op kleine plastic krukjes op straat en er werd ons een bordje met koude noedels, een kommetje met bouillon met stukken wortel en spek, dit koste in totaal €0,30! Het was de bedoeling dat we de noedels in de bouillon dompelden.. Hierin merkte ik dat ik voor het eerst het echt even lastig vond om me aan te passen. Ik was erg gefocust op de hygiëne.. Dit probeer ik langzamerhand los te laten in de tijd dat ik hier ben. Dat wordt een leuke uitdaging haha! In de middag zijn we naar een coffee house gegaan waar ik voor het eerst egg-coffee heb geproefd en ik vond het oprecht lekker!

Oeps.. ik zie dat ik al heeeel veel tekst heb! Ik probeer iedere week of om de week een blog te plaatsen. Vanaf volgende week ga ik starten met mijn stage en proberen we in we in de weekenden leuke uitstapjes te maken :)

1. Melanie:
    Wauw gaaf Lies!
  2. Joke Ten Broeke:
    22 februari 2018
    Super mooi om te lezen, wow, echt leuk. Zo kunnen we een beetje meegenieten. Tot de volgende blog, heb er nu alweer zin in. Geniet ervan hvj.
  3. Richard en Marina:
    22 februari 2018
    Wat veel al beleefd en gezien! Leuk om je verhalen te lezen en soms ook griezelig. Andere cultuur 😃. Die egg-koffie had ik gezien bij Erica op Reis. Het is dat jij het zegt dat het toch lekker is, maarre "don 't try this at home'... 🤔😜. Geniet van jullie verblijf en groetjes uur Wieje!
  4. Annelies la Roi:
    22 februari 2018
    Wow, wat kan jij geweldig mooi schrijven Lisa!!👍🏻
    Wat een ervaringen nu al allemaal.
    Zo mooi dat je dit avontuur jezelf gunt! Nu al een reis om nooit te vergeten✨
    Ik zie uit naar je volgende blog, leuk!!
    Veel liefs❤️
  5. Maggie Wijnbergen:
    22 februari 2018
    Hoi Lisa een mooi verhaal wel heel apart hoor groetjes van opa en oma
  6. Ruud Teelen:
    22 februari 2018
    Leuk om te lezen en je zo te volgen Lisa.
    Al veel meegemaakt, echt een andere cultuur. Geniet er vooral van!!
    Groetjes Ruud