Kennismaking op stage & eerste trip naar Sapa

10 maart 2018 - tt. Sa Pa, Vietnam

Wauw wat vliegt de tijd! Inmiddels heb ik al zoveel nieuwe ervaringen en kennissen gedaan. Ik probeer het zo kort maar leuk mogelijk te vertellen want wil van meer dan 2,5 week schrijven, that's the challenge!

Kennismaking op stage

In de eerste week (op vrijdag) heb ik mijn eerste bezoek aan stage gebracht. Na 45 minuten in een stinkende, zwetende bus te hebben gezeten kwamen we bij de locatie aan. Al snel kregen we een gesprek met de directrice waarin onze verwachtingen en expertises werden besproken. Ook kreeg ik te horen in welke klas ik terecht kwam. De klas die ik aangewezen kreeg, bestond uit 6 kinderen met een leeftijd van 12 t/m 19 jaar oud met ontwikkelingsachterstanden, ADHD en autisme. Het was de bedoeling dat ik hen zou begeleiden tijdens het aanleren van persoonlijke hygiëne en praktische taken. Maandag is mijn eerste dag dus ik was erg benieuwd! Eerst hebben we met de groep een uitje geboekt naar Sapa, de rijstevelden.

Sapa

Zaterdag om 5.30 uur de wekker en om 7.00 uur met de slaapbus (ja echt een bus met een soort bedden waar je kan slapen) van Hanoi naar Sapa. Dat mocht ook wel want het was een rit van 6,5 uur. Hoe hoger we in de bergen kwamen hoe kouder het werd en hoe meer de ramen besloegen. Toen we de bus uitstapten was het aardig zonnig. Op weg naar ons hostel kreeg ik het kouder omdat we nóg hoger de bergen in gingen. Wat een ontzettend mooi uitzicht! Ons hostel zag er gezellig uit en typische stijl. We sliepen op een soort zolder van een herberg op een dik matras en een enorm dikke deken. Van te voren vroeg ik me af waarom ik deze deken nodig zou hebben, maar dit heb ik wel gemerkt in de nacht. Het was zo koud dat ik gewoon in mijn kleding heb geslapen met nog extra trui en sokken aan..

Heb gelukkig redelijk goed geslapen ondanks de kou. Deze dag zouden we een trekking hebben met een lokale gids (oude vrouw in kledendracht), kaplaarzen aan begonnen we de eerste berg te beklimmen. Al snel had ik het zweet op mijn rug staan en vroeg me soms af hoe ik sommige paadjes met deze laarzen kon beklimmen. We liepen door water, over stenen en door modder heen, super leuk maar erg zwaar! Na een paar keer uitgegleden en gevallen te zijn konden we er allemaal gelukkig om lachen. Na een hele tocht echt stijl omhoog te klimmen zonder een pad te volgen, hadden we ontzettend mooi uitzicht over de rijstevelden van Sapa. We waren zo'n 1500 m hoog. Na een tocht van 6 uur te hebben gelopen, geklommen en geklauterd door de bergen, kwamen we aan bij een lokale familie waar we onze lunch kregen. Blijkbaar is het onbeleefd als je van tafel gaat terwijl je je bord niet leeg gegeten hebt.. Wij wilden gaan om onze taxi te halen naar onze bus en op dat moment kregen we boze blikken toegeworpen. Oeps! We wilden toch echt wel graag op tijd zijn voor onze bus. Toch waren we nog ruim op tijd en na 6,5 uur terug rijden weer veilig aangekomen in Hanoi. Het was een super weekend! Enorm veel gezien en ervaringen opgedaan!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Richard en Marina:
    10 maart 2018
    Wat leuk om te lezen en oei oei, mooie foto's. Vooral die met dat meisje met het kindje op de rug. De kleuren spatten eraf. Hier eindelijk een wat warmere dag gehad (16 graden) iedereen heeft een beetje de lente in de bol. Lekker genieten daar en indrukken opdoen. En uiteraard succes met de begeleiding van "jouw" kinderen.